„Menas gali daug, o menas ir verslas -- dar daugiau“, -- ši frazė nuskambėjo netradiciniame renginyje „Industrija N.5“.
„Be pinigų neįmanoma suorganizuoti gero renginio. Tačiau verslininkai neskuba investuoti į menininkus. „Industrija N.5“ finansavo tik trijų Tauragės įmonių vadovai -- be jų indėlio renginys nebūtų įvykęs. Priešingai nei skeptikai, rėmėjai mūsų rezultatu patenkinti“, -- kalbėjo fotografas 22 metų Gediminas Tamulynas.
Jis su Tauragės industrinio parko savininku Linu Stankumi šviežiai rekonstruotose dviejų tūkstančių kvadratinių metrų patalpose surengė meno šou.
Fotografų užmojus padėjo įgyvendinti tik du užsienio verslininkai ir L.Stankus. Vienos įmonės vadovas lietuvis pinigų atėjusiems prašyti fotografams aiškino, kad grožis su pramone nedera. Su tais verslininkais, kurie sutiko atseikėti tik keletą šimtų litų arba renginį paremti produkcija, fotografai nesiderėjo.
Organizatoriai surinko 7 tūkstančiai litų. Šie pinigai buvo skirti nuotraukų spausdinimui bei po fotografijų demonstravimo koncertavusiai grupei „El Quardo“. Apie 60 žmonių, talkinę šiam renginiui, dirbo nemokamai.
Nuotraukoms prireikė ir manekenų
Penkių fotografų – Romualdo Vaitkaus, Vaido Bartkaus, Vaido Bičkaus, Kęstučio Macijausko, G.Tamulyno -- blykstės bei aplink besisukiojančios šešios ilgakojės merginos (viena jų yra netgi pozavusi „In Vogue“ žurnalui) keletą dienų trikdė įmonių „Trelleborg Engineered Systems Lithuania“, „Egersund Net“, „Švyčio“ darbą.
Darbuotojai neliko abejingi -- ne vienam jų teko šypsotis ir pozuoti kartu su modeliais. Merginos buvo aprengtos jaunos dizainerės Tomos Jankauskaitės parinktais drabužiais.
„Darbininkai iš pradžių buvo sutrikę, spoksojo, šnabždėjosi – jų darbo vietoje neliko natūralumo. Kai jiems nusibodo žiūrėti, ką darau, tęsė savo darbą. Kai pramyniau kelią, kitiems fotografams buvo lengviau įsijausti į savo vaizduotę“, -- pasakojo G.Tamulynas.
Šio jauno fotografo avangardizmu dvelkiančios nuotraukos -- teatralizuotos, ironiškos. Vienoje jų prie stalo sėdi „Trelleborg“ manekenas, apvilktas šioje įmonėje gaminamu kostiumu, bei pripučiama lėlė. Kavos atnešusi padavėja sukėlė pavydo sceną -- specialiai kavą išliejo ant manekenų.
„Man reikėjo pagauti momentą, kai kava jau tiško iš puodelių“, -- džiaugėsi savo originaliu darbu G.Tamulynas, kuris fotografijos meno mokėsi Vokietijoje.
Kitas įspūdingas reginys: akmenų krūvą užgulę pusnuogiai darbininkai, o viršuje jų brangenybes laikanti mergina. Fotografas šia nuotrauka nori parodyti, kad darbininkai siekia netikrų vertybių, uždirbtus pinigus leidžia beprasmiškiems dalykams, dėl to net žūsta.
Fotografų užduotis buvo parodyti darbo grožį. Bet ne visose nuotraukose yra sąsajų su verslu.
K.Macijauskas pavaizdavo industrinį šokį. Fotografas jį sukūrė baltoje aplinkoje, kurią pagyvino dangumi, balandžiais. Šie vaizdai išgauti kompiuteriu.
Darbininkai pozavo nenoriai
Daugiausia informacijos apie įmonių veiklą perteikė R.Vaitkus. Modeliams teko stumti vežimą su elektros laidais, lyginti, skalbti.
„Industrija ir jaunos gražios merginos realybėje neegzistuoja, bet mes ir siekėme kontrasto. Fotografijose reikėjo atvaizduoti verslą, todėl nedariau stambaus portreto. Modelis nuotraukoje mažas -- dėl to jos ekspresyvumas sumažėja, bet verslininkams svarbesnis yra antrasis planas. Jiems reikia gražios reklamos. Jie leido savo įmonėse daryti, ką norime. Vienoje įmonėje moterys neskubėjo fotografuotis tvirtindamos, kad jos negražios, bet įkalbėjau papozuoti“, -- sakė fotomenininkas.
Jis pasistengė, kad nuotraukos, kuriose nėra jokio montažo, būtų efektingos, prikaustytų žiūrovų dėmesį. Viena manekenių, apsirengusi darbo kostiumu, tinklo, kurį gamina „Egersund Net“, fone laiko 20 kg sveriančią žuvį.
Fotografas derino seną ir modernią techniką. Pavyzdžiui, šalia modernios įrangos mergina lygina senu lygintuvu.
„Norėjau užfiksuoti seną apleistą patalpą, kurioje buvo duobė su vandeniu -- ji nuotraukoje atrodo kaip tvenkinys. Šalia jo nufotografavau skalbiančią merginą. Ji stovėjo balandžių apterštoje patalpoje, taškėsi nešvariu vandeniu, bet nepyko“, -- dalijos įspūdžiais R.Vaitkus.
Kita mergina pozavo dulkėse. Scena buvo sukurta patalpoje, kurioje vėliau vyko renginys. Patalpa buvo iššluota, o žemių krūva dar neišvežta. Pamatęs šią dulkių krūvą, R.Vaitkus paprašė merginos padaryti šuolį. Jis atsivežė ventiliatorių, įjungė jį, o pastate buvęs darbininkas su kastuvu mėtė žemes, ventiliatoriaus pagalba sukeldamas dulkių debesį. Iš pradžių jis į fotomenininko darbą žiūrėjo suglumęs ir priekaištavo, kad negalima dulkes pilti ant moters.
„Šioje nuotraukoje įsivaizduoju merginą, per pietų pertrauką bėgančią pietauti arba penktadienį darbą paliekančią grakščiu šuoliu“, -- pasakojo R.Vaitkus.
Su verslu susiejo ir prostitutę
Fotografai žiūrovams pateikė po šešias nuotraukas – tiek, kiek pozavo merginų. Nuotraukas ant podiumo, skambant muzikai, teatralizuotai pristatė modeliai. Po to fotografijos buvo pakabintos ant baltų sienų.
Kiekvienam autoriui buvo skirta atskira patalpa, kuriose buvo sukurta gyva instaliacija, atspindinti nuotraukose įamžintą fotografų vaizduotę. G.Tamulyno fotografijas pagyvino prostitutę vaidinusi manekenė, R.Vaitkaus -- drabužius rankomis skalbiančios merginos.
Šou stebėjo apie 500 tauragiškių. Vaizdo, garso šviesos efektams sukurti prireikė net 10 tonų aparatūros. Ja pasirūpino įmonė „Muzikos šou“.
Fotografai prieš renginį susilaukė ir kritikos: viena moteris pareiškė, kad nemėgsta manekenių. Ne vienas tauragiškis žadėjo: „Jeigu per televizorių nieko įdomaus nerodys, ateis į šou“.
Erika Baronaitė
„Lietuvos ryto“ korespondentė